keskiviikko 22. toukokuuta 2013

Pu'erh maistelut jatkuu

Tässä maistelut kolmesta uudesta pu'erhista. Valitettavasti en vaivautunut ottamaan näistä kuvia, joten mielikuvitus saa riittää.

Feng Huang Tuocha kosteampi iätys~1995
Tämä tee on viimepostauksen Feng Huangin kosteammissa olosuhteissa iätetty kaima. En ole aivan varma, onko lehtimateriaali muutoin samaa tai samalta alueelta kuin edellisessä kakussa. Kosteuseronsa vuoksi teet olivat niin erilaisia, että samoja piirteitä niistä oli ainakin vaikea löytää.

Kuten odotettua, tämä tee paljastaa jo ensihetkiltä saakka olevansa huomattavasti märempi kuin aikaisempi feng huang. Haudutuksen väri on tummempi, tuoksu hillitympi ja maanläheisempi sekä maku pehmeämpi ja tasaisempi. Silti tässä on tuoksua, joka on vielä yllättävän pitkäkestoinen ja hienovaraisen kompleksinen, joten liian märäksi tämä tee ei ole vielä päässyt.

Maussa on varsinkin ensimmäisillä haudutuksilla aistittavissa vielä pientä nuoruuden muistoa, joka esiintyy pienenä kitkeryytenä maun reunoilla. Odotin innolla, josko nuorekkuus koko kukkaisuudessaan tulisi vielä esiin myöhäisemmillä haudutuksilla tai jälkimaussa, mutta aivan siihen asti tee ei yltänyt. Suutuntumaltaan tee on hyvin pehmeä ja "jauhomaisen" ikääntynyt, vaikka se keveneekin hieman myöhäisillä haudutuksilla.

Kaiken kaikkiaan olisin kaivannut hieman nuorekkuutta, mutta se on vain henkilökohtainen makumieltymykseni. Tämän teen kuitenkin pelastaa vahva tuoksu ja maku, joten tätä vielä juo mielellään.

Menghai 1997 yksityistilaus (Teepolku)
Teen tuoksu on yllättävän terävä, ehkä hieman kasvimainen tai yrttimäinen. Tuoksusta löytyy kuitenkin oma tumma mehevyytensä, joka tuntuu paljastuvan vasta haudutuksen loppupuolella. Maussa on tiivistä tummaa puumaisuutta, josta voi erottaa myös hieman mehevämpiä ja kirkkaampia sävyjä. Nuorekasta kitkeryyttä en tässä teessä juurikaan havainnut.

Jälkimaku heijastaa tuoksun kummallista terävää tai ohutta teemaa. Tämä eroaa selkeästi siitä nuorekkaasta kukkaisuudesta tai metsäisyydestä, jota monet muut pu'erhit ilmentävät.  Itse asiassa tuoksu muistuttaa minua ulkoilmasta, tai siitä tuoksusta joka tarttuu vaatteisiin ja hiuksiin ulkoilun jälkeen. En ole koskaan pitänyt siitä ja sen rakenteesta. Kenties tässä on Menghain ominaistuoksu?

Kunming 1997
Jostain syystä minun on hyvin vaikea kuvailla tätä teetä. Tuoksultaan tee on täysin omalaatuinen: siinä on savuisuutta, puuta, mutta välillä myös jonkinlaista hedelmäisyyttä tai muita keveämpiä sävyjä, muttei lainkaan maakellaria. Maku on vahva ja tumma, siitä voi aistia vielä nuorekkaita sävyjä. Suuntuntumaltaan tee on kirkas ja tiivis sekä vielä hieman kitkerä, mutta ei kuitenkaan lainkaan pistävällä tai häiritsevällä tavalla. Pikemmin kitkeryys on eräänlaista sumeutta maun reunalla, joka tuo suutuntumaan särmää. Jälkimaku on voimakas, tumman makea ja hieman raikas.

Pidin todella paljon tästä teestä, sen tuoksu tuntui kuljettavan minut lapsuusajan mökkimaisemiin. Lisäksi hyviä haudutuksia olisi helposti saanut yli kymmenen, vaikka lopetinkin tavanomaiseen yhdeksään haudutukseen.

torstai 11. huhtikuuta 2013

Feng Huang Tuocha ~1995

Huom. Kuva ja tee Teepolulta
Kun lehdet lisää esilämmitettyyn teekannuun, vapautuu niistä vahva puumainen tuoksu, jonka seasta voi havaita hieman sitrusmaista raikkautta – kenties tätä voisi kamforiksi kutsua. Ensimmäisessä haudutuksessa tuoksun pinnalla on jotain kirpeää, kenties puolukkaa, ja pohjalla mustikkahilloa. Suutuntuma on loistava, paksu ja painava ja äärimmäisen pehmeä, jokapuolelle suuta levittyvä tunne eli ei niin viskoosinen kuin viime aikoina juomani pu'erhit. Maun reunoilla on vielä juuri sopivasti kitkeryyttä, joka korostaa marjaista vaikutelmaa.

Toisella ja kolmannella haudutuksella tuoksussa korostuu puumaisuus ja puerhille ominainen viljaisuuden ja metsän sekoitus. Oikeastaan olen yllättynyt, ettei tuoksusta tunnu löytyvän oikeastaan lainkaan maakellaria, vaikka kuivista lehdistä sitä kyllä saattoi havaita. Maku jatkuu pehmeänä erilaisten pienten vivahteiden sävyttämänä, lisäksi suutuntuman viskositeetti on kasvanut, nyt se muistuttaa enemmän muita juomiani pu'erheja. Huomioitavaa on myös erittäin vahva jälkimaku, jossa korostuu kerroksittain puumaisuus sekä nuorekas kukkaisuus, jonka kaikki pu'erhia juoneet kyllä tunnistavat.

Haudutukset neljännestä kuudenteen ilmentävät pu'erhin toista vaihetta, eli tee maun ja tuoksun kannalta asettuu aloilleen ja kevenee, mutta ei silti menetä voimaansa. Haudutusten loppupuolella voi jo maistaa hieman maakellaria, mutta se on edelleen hyvin vaimeaa.

Seitsemännestä yhdeksänteen haudutukseen tee säilyttää suutuntumansa, mutta maku ja tuoksu ovat vielä hieman heikenneet. Silti vielä näistä haudutuksista pystyy löytämään selkeitä uusia sävyjä, lähinnä raikasta kukkaisuutta ja makeutta.

Kaiken kaikkiaan Feng Huang on mielestäni erittäin tyylikäs ja (ikäisekseen) nuorekas kypsynyt pu'erh. Tämä tee herättää minussa jostakin syystä aina mielikuvan tummasta lakatusta aasialaisesta teepöydästä kynttilänvalossa, höyryävästä teemaljasta kesäisen kuutamon pehmeässä valossa.


keskiviikko 27. maaliskuuta 2013

Taolaisuus, konfutselaisuus ja buddhalaisuus


Kirjoittaessani kandityötäni minua kehotettiin useampaan kertaan selventämään miten Kiinan eri uskontojen osuus näkyy teekulttuurissa. Olen kuitenkin kieltäytynyt tällaisen hahmotelman laatimisesta, sillä Kiinan monimutkaisesta ja sekavasta uskonnollisesta kentästä on hyvin vaikeaa ja hyvin epäilyttävää lähteä selkeästi erottelemaan eri uskontoperinteiden näkemyksiä. Kiinan uskonnot ovat sulautuneet toisiinsa siinä määrin, ettei ole perusteltua lähteä erittelemään uskontoja selkeästi erillisiksi kokonaisuuksikseen – tai näin meille on ainakin opetettu jo lukiosta saakka. Lisäksi en katso tuntevani Kiinan uskontoja läheskään tarpeeksi hyvin, jotta voisin luotettavasti erotella mistä aatteista teekulttuurin eri piirteet juontuvat

Kuitenkin jopa karkea jaottelu voi olla hyödyllinen käsitteellinen työkalu, kunhan sen rajoitukset pidetään jatkuvasti mielessä. Niinpä eri uskontojen vaikutukset teefilosofiassa voi käsittää esimerkiksi seuraavalla tavalla:

Taolaisuus luo ennen kaikkea sen monimutkaisen ja kaiken kattavan järjestelmän, jolle koko teekulttuuri pohjautuu. Teen qi, kasvatus-, prosessointi- ja haudutustapojen vaikutukset teen energiaan ja viiden elementin tasapainottamisen tärkeys teehetkessä ovat piirteitä, jotka juontavat suoraan taolaisesta yin-yang–filosofiasta. Lisäksi monia asioita voisi lukea yhtä hyvin taolaisuuden kuin (chan/zen) buddhalaisuudenkin piiriin, mutta näiden erottelussa ei välttämättä ole mitään mieltä, onhan taolaisuus vaikuttanut hyvin vahvasti kiinalaiseen buddhalaisuuteen. Tällaisia ilmiötä ovat esimerkiksi mystisen kokemuksen kaipuu tai maailmasta vetäytyminen.

Tunnetun näkemyksen mukaan konfutselaisuus suuntautuu enemmän maailmaa kohti, kun buddhalaisuus ja taolaisuus suuntautuvat pois päin maailmasta. Tämä on hyvin käyttökelpoinen havainto, joskin pitää muistaa että lopulta kummatkin tiet tuntuvat pyrkivän samaan päämäärään. Konfutselaisuus näkyy teekulttuurissa ennen kaikkea hyveiden ja moraalin kehittämisenä teen kautta. Esimerkiksi heijastamalla juojan mieltä tee antaa tilaa reflektiolle, jonka kautta voidaan paremmin huomioida oman käytöksen viat ja pyrkiä parempaan. Lisäksi erotuksena buddhalaisuudesta konfutselaisuus tunnustaa, että maailman yksittäisten ilmiöiden tarkastelun kautta voidaan lähestyä universaalia totuutta. Osittain tästä kumpuaa konfutselaisuuden vahva panostus klassikoiden tutkimiseen.

Buddhalaisuuden osuutta teekulttuurissa on vaikea määritellä. Toisaalta sen piiriin voidaan luetella kaikki ne teefilosofian osat, joissa selkeästi esiintyy buddhalaisia opinkappaleita. Toisaalta buddhalaisuuteen lukisi helposti mukaan kaikenlaiset meditaatiota, uppoutumista ja mystistä kokemusta korostavat käsitykset. Ei-käsitteellinen kokemus on kuitenkin yksi piirre, joka suhteellisen luotettavasti voidaan pistää buddhalaisuuden piikkiin. Kun konfutselaisuus myöntää, että opiskelulla ja tiedolla voi olla tärkeä osuus Taon ymmärtämisen polulla, näkee buddhalaisuus totuuden olevan kokonaan käsitteellisen ajattelun tuolla puolen. Sutrat ja mantrat voivat vain osoittaa kohti kuuta. Teekulttuurissa tämä näkyy esimerkiksi teetiedon ja -tekniikan opiskelun väheksymisenä tai kieltämisenä ja meditatiivisen kokemuksen tärkeyden painottamisena.

Heti kun tällainen hahmotelma on muodostettu, pitää korostaa, että kaikkien uskontojen sisällä on ollut filosofeja, jotka ovat kannattaneet toisten uskontokuntien oppeja tai näiden yhdistelmää. Ainoa varma tapa saada jonkinlainen pitävä jaottelu olisi kahlata laajalti kiinalaisen teetä koskevan kirjallisuuden läpi ja erotella toisistaan ne tekstit, jotka selkeästi soveltavat jonkin uskonnon termejä tai opinkappaleita. Toisaalta uskontojen sisäinen monimuotoisuus on ollut niin suurta, että emme välttämättä hyötyisi tästä juuri mitään.

keskiviikko 20. helmikuuta 2013

Hong Seong-Il Hohin

Viime aikoina olen viettänyt teen suhteen hiljaiseloa ja keskittynyt muihin asioihin. Nyt kevään ensimerkkien myötä teeharrastuskin alkaa virkoamaan, uusia teelaatujakin olisi jo maisteltavaksi.

Haluan esitellä tässä nopeasti viimeisimmän lisäyksen teevälinearsenaaliini, pienen (n. 1dl) teekannun korealaiselta Hong Seong-Ililtä. Tämä korean ihmesavesta onggista valmistettu kannu on sisältä vain puoliksi lasitettu, joten se päästää teen kosketuksiin saven kanssa. Ulkopintaa koristaa monipuolinen lasitus, joka muistuttaa minua kiveä peittävästä jäkälästä. Pinnan tekstuuri on hyvin rikas: on lasitettua liukasta savea, "jäkälän" hienoa karheutta ja pieniä läikkiä lasittamatonta savea.

Olen käyttänyt kannua vain vihreän teen nauttimiseen, jota onkin talven aikana mennyt runsaasti. Tämän kanssa on hyvä lähteä keväällä kartoittamaan tarkemmin vihreän teen maailmaa.




perjantai 23. marraskuuta 2012

Maurice Merleau-Ponty ja tee


Maurice Merleau-Ponty oli yksi Ranskan tärkeimmistä fenomenologeista, jonka ajatukset vaikuttavat yhä vahvasti filosofiassa. Merleau-Ponty tunnetaan ennen kaikkea ruumiillisesta fenomenologiastaan, jonka avulla hän selittää, kuinka lopulta itse tietoisuuskin nousee ruumiillisuudesta.

Merleau-Ponty esittää vakuuttavasti kokeellisen psykologian ja neuropsykologian avulla, kuinka tietoisuus ja havainto nousevat organismin reaktioista ympäristön ärsykkeisiin. Kaikkein primitiivisimmällä tasolla organismin toiminta on vain mekaanista reaktiota ärsykkeisiin. Tällöin ärsyke toimii kaksivaiheisen merkin tavoin, jossa merkki (ärsyke) viittaa tiettyyn merkitykseen (reaktio) vain empiiristen kausaalisuhteiden kautta (Kaelin 1992, 188). Organismilla on kuitenkin aina kyky omaksua reaktio omaan ruumiilliseen intentional arciinsa (en keksi sopivaa käännöstä), jolloin eliö nousee pelkän mekaanisen reaktion yläpuolelle. Kun merkki ei enää toimi pelkkien kausaalisuhteiden varassa eli kun reaktio tapahtuu ilman ärsykettä, se muuttuu symboliksi, joka toimii suhteessa muihin merkkeihin (ibid.). Symbolissa merkkiä ilmaistaan itsensä vuoksi eikä vain mekaanisena reaktiona; toisin sanoen käyttäytymisellä ei enää vain ole merkitystä, vaan se on merkitys (ibid., 189). Symbolisen toiminnan kautta eliö oppii soveltamaan taitojaan yhä uusiin tilanteisiin, jolloin sen toimintakyky paranee. Lopulta tällaisesta ärsyketason kehityksestä nousee myös ihmistietoisuus, jonka toiminta kuitenkin pohjautuu alempien tasojen rakenteisiin.

Koska Merleau-Pontylle havainto ja tietoisuus nousee ympäristöstä ja eliön olemisesta ympäristössä, hän ei voi asettaa sanallista ajattelua ihmisen tietoisuuden tai ilmaisun perustaksi. Pikemminkin jo primitiivinen havainto on ilmaisua tai luovaa toimintaa, jossa järjestämme esireflektiivisen ympäristön juuri meille sovitetuksi havaintomaailmaksi (Kaelin 1992, 223). Tietoisuus ei siis muodostu passiivisesta ympäristön vastaanottamisesta, vaan eliö vaikuttaa luovasti siihen, miten ympäristö näyttäytyy sille tietoisuudessa. Samoin emme ilmaise ajatuksiamme ennaltamuodostetuilla sanoilla, sillä sanat ovat ajattelua yhtä paljon kuin ajattelu sanoja – ilmaisussa jokainen kamppailee kielen kanssa löytääkseen sen, mitä ajattelee (ibid., 267). Tämän ilmiön on varmasti jokainen huomannut silloin, kun ei vain kykene pukemaan ajatuksiaan sanoiksi, vaan ne jäävät aivan kielen päälle. Sanojen ja ajattelun samanaikaisuus näkyy myös siinä, kuinka ajatukset, jotka jäävät ilmaisematta vaipuvat nopeasti alitajuntaan (ibid., 268). Toki ajattelu ja ilmaisu eivät toimi ainoastaan kielen kautta, tai pikemminkin kieli toimii myös ei-verbaalisen ilmaisun kautta, siis esimerkiksi taiteen avulla (ibid. 270). Taiteilija ei siis ilmaise teoksissaan ajatteluaan, vaan ajattelee materiaaleillaan valmistaessaan teosta (ibid., 329). Vaikka voidaan kiistellä siitä, etteikö valmista ajatusta voisi ilmaista taiteessa (tietysti tällöin ajatus on jo muodostettu esimerkiksi sanallisesti mielessä), on Merleau-Pontyn ilmaisuteoria raikasta vaihtelua kaikille niille käsityksille, joiden mukaan taiteilija vain välittää teostensa kautta ennaltamäärättyjä informaatiopaketteja yleisölleen.

Teen kannalta oleellista on ensinnäkin ajatus siitä, että oppiminen tarkoittaa tietyn tekniikan omaksumista osaksi ruumiillista skeemaamme (intentional arc) (Kaelin 1992, 245). Ikään kuin sulautamme opitun osaksi itseämme, jolloin voimme ilmaista itseämme opitulla yhtä vaivattomasti kuin vaikkapa sanoilla. Tällainen oppiminen lienee tuttua jokaiselle, ja sama kaava toistuu teenjuojan alkutaipaleella. Ensin teekannun käsittely ja sen eri vaiheet vaativat tietoista panostamista, ja sessio suoriutuu siitä huolimatta suhteellisen kömpelösti. Ennen pitkään teekannun käsittelystä ja teen juomisesta tulee kuitenkin kuin toinen luonto, jolloin teenjuoja (tämä on tuttua esimerkiksi japanilaisesta teeseremoniasta) voi ilmaista itseään teen kautta. Toiseksi jos ajattelemme teetä ilmaisuna, muodostuu teestä oppimisen kautta kuin toinen kieli tai toinen ajattelutapa. Kuinka usein käykään niin, että teetä juotaessa herää tunteita ja ajatuksia, joita on vaikea muuntaa sanoiksi? Tai niin, että arjessakin kohtaamme tuoksuja ja makuja, tunteita, asenteita, ajatuksia ja toimitapoja, jotka muistuttavat teestä? Lopulta mielestäni sama ilmiö näkyy myös siinä, kuinka teetä juotaessa mieleen juolahtaa sanallisiakin ajatuksia, jotka voivat joko liittyä teehen tai olla täysin satunnaisia. Tietysti sanallisten ajatusten voi ajatella syntyvän teehetken rauhasta, mutta silloinkin tee toimii mediana, joka mahdollistaa sellaisten ajatusten synnyn ja huomaamisen eli ilmaisun, jotka muutoin saattaisivat jäädä tiedostamattomiksi.

Merleau-Pontyn teorian kannalta avautuu siis näkymä teehen ilmaisuna: pikemminkin merkityksiä luovana ja havaintoa rakentavana toimintana kuin jonakin, johon on jo valmiiksi koodattu tietty salattu merkitys, jonka teenjuoja pyrkii paljastamaan.

Kirjallisuus:
Kaelin, Eugene Francis 1992 (julkaistu ensimmäisenä 1966). Existentialist Aesthetic: the Theories of Sartre and Merleau-Ponty. Ann Arbor: University Microfilms International.

tiistai 30. lokakuuta 2012

Teekokemuksen kehystäminen



Tässä (kandidaatin)tutkielmassa päädyin tarkastelemaan teetä ennen kaikkea ympäristöestetiikan teorioiden kautta. Mielestäni ne avaavat erittäin mielenkiintoisia näkökulmia teekokemukseen ja sen uskonnolliseen merkityksellistämiseen.

En ole täysin tyytyväinen tähän työhön, koska olisin saanut paljon kattavamman ja perusteellisemman tutkimuksen aikaiseksi, jos minulla olisi ollut aikaa syventyä lisää teoreettiseen kirjallisuuteen. Tässä käsittelyä rajoitti lisäksi se, että opiskelen vielä toistaiseksi uskontotieteen laitoksella, joten näkökulman piti olla uskontotieteellinen. Seuraavat työt saattavatkin tulla esteetikan alueelta, jolloin on mahdollisuus tutkia laajemmin teetä ilmiönä ja taiteena, ja silti pitää uskonnollis-filosofinen näkökulma mukana. Todennäköisesti seuraavassa virallisessa työssä joudun kuitenkin jättämään teekulttuuriin keskittyvän näkökulman ja käsittelemään ainoastaan teoriaa.

tiistai 23. lokakuuta 2012

Lisää pu'erh-nootteja

2003 Wu Chi Dao "Mengku Zheng Shan" (Yunnan Sourcing)



Tuoksu hyvin pehmeä, 'kamforimaisen' raikas, metsäinen ja makean hedelmäinen. Haudutukset alkavat hyvin kepeinä, mutta rakenteeltaan vankkoina; tuoksussa leikkivät kukkaisat ja makeat, jopa kermaiset, hedelmän sävyt. Muutamassa alkuhaudutuksessa esiintyy myös mielenkiintoista savuisuutta tai kamforimaisuutta, joka ei kuitenkaan kanna loppuun saakka. Suutuntumassa olisi kenties toivomisen varaa, hieman lisää eloa nyt pelkäksi painavaksi ja pehmeäksi paksuudeksi jäävään teehen. Erikoista kyllä, mutta kitkeryyttä ei ole tässä havaittavissa enää lainkaan. Makuprofiililtaan tee alkaa myötäillen tuoksun sävyjä, mutta loppuhaudutuksia lähestyessä sekä tuoksu että maku heikkenevät ja eriävät omiin suuntiinsa. Tuoksu ajautuu erittäin hienovaraiseen ja suhteellisen vaikeasti havaittavaan kamfori/puumaiseen makeuteen, maku taas keskittyy (yli)kypsiin ja hieman vääntyneisiin hedelmän sävyihin.

2002 Yi Wu Ancient Spirit (Yunnan Sourcing)



Tuoksussa voi heti havaita märkäiätyksen multaisuutta. Lopulliseen haudutukseen tuosta maanläheisyydestä päätyy kuitenkin yllättävän vähän. Tuoksusta löytää pikemminkin melko villejäkin metsäisiä ja kasvimaisia sävyjä kuin maakellaria, ja makukin on lähinnä hedelmäinen. Seuraavilla haudutuksilla tuoksu supistuu piakoin hyvin vaimealle tasolle, mutta maku ja erityisesti kiitettävän kirkas ja eloisa suutuntuma jatkavat vielä esitystään. Olisin odottanut tältä teeltä monipuolisempaa sävymaailmaa, mutta suutuntuman ja makean, hieman juurimaisen makunsa vuoksi tätä kyllä juo mielellään.


2003 Chang Bao "Jing Mai Shan Pu Er Bing" (Yunnan Sourcing)



Lehdet tuoksuvat mausteisille, suolaiselle ja puumaiselle. Ensimmäisten haudutusten tuoksusta löytää kypsää heinämäisyyttä, puuta ja eräänlaista epämääräistä mausteisuutta. Makua hallitsee alussa reipas kitkeryys, joka kuitenkin onneksi laantuu viimeistään kolmannen haudutuksen jälkeen. Myöhemmissä haudutuksissa tuoksusta on vaikea löytää muuta kuin sekaista mausteisuutta ja pientä makeutta, vaikka toisinaan pidemmät haudutukset tuntuvat tuovan myös savuisuutta kuvioihin. Tee on suutuntumaltaan kirkas ja kevyt; pieni kitkeryys kestää pitkälle saaden aikaan vaikutelman vegetaalisuudesta. Mausta en kuitenkaan itsessään tuntunut löytävän sen kummoisempia sävyjä, lähinnä makeaa lämmintä hedelmäisyyttä. Tämä tee oli makuuni vielä hieman liian kitkerää, vaikka ei kitkeryys ei toki yltynyt millekään mahdottomalle tasolle.

1999 Gu Pu Er "Ye Sheng Lao Cha Shu" (Yunnan Sourcing)

Kuivien lehtien tuoksussa on pippurisuutta ja hieman maakellaria, ei kuitenkaan mitenkään hälyttävällä tasolla. Heti ensimmäisellä haudutuksella käy kuitenkin selväksi, että tämä tee kallistuu shumaisuuden puolelle huomattavasti enemmän kun aikaisemmat sheng + shu pu'erhit. Tuoksussa on sitä ominaista pehmeää multaisuutta, joka peittää liian helposti alleen kaikki muut sävyt. Vielä herkempi shupuissa olen kuitenkin suutuntuman jauhoiselle paksuudelle, joka tässäkin ajautuu äärimmäisyyksiin saakka. Mausta voi kyllä aistia tiettyä keveyttä, jota vahvemmin fermentoiduissa pu'erheissa ei kenties tapaa, mutta se jääkin ehkä ainoaksi piirteeki, josta erottaisin tämän vain osittain fermentoiduksi.

2000 Gu Puer Green Mark Qi zi (Yunnan Sourcing)

Tuoksussa raikasta heinämäisyyttä, joka kuitenkin jo lähenee hedelmää, tervaisuutta ja nahkaa. Haudutettuna tuoksu on vaimea ja lähinnä epämääräisen makea, vaikka erityisesti kuumemmista haudutuksista voi myös erottaa savuisia ja ylikypsän hedelmäisiä piirteitä, toisinaan raikasta metsäisyyttäkin. Maku on ensivaikutelmalta kiitettävän mehukas, mutta suutuntumaan voima ei siirry ainakaan sellaiseksi terävyydeksi, jota arvostan. Nyt suutuntuma jää kummallisen kevyeksi, kuin painavaksi pilveksi kielen päälle. Mausta on vaikea löytää sen tarkempia piirteitä, hedelmäiset ja puumaiset sävyt hallitsevat.